Αρχική Σελίδα      Οι επιλογές μου      Βοήθεια      Χάρτης 
04/07/2006    Ώρα Ελλάδος: 10:52
Προεδρία Συναντήσεις Νέα/Ειδήσεις Τύπος/ΜΜΕ ΕΕ/Πολιτικές Ελλάδα Αθήνα 2004 Νέα Γενιά
www.eu2003.gr
Τα νέα της Προεδρίας
Νέα της Προεδρίας για το Ιράκ
Ειδήσεις από το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων
Αυτή η εβδομάδα
Συνεντεύξεις
Διεθνής Διάλογος
Άρθρα
Αρχείο
Παρουσίαση των αποτελεσμάτων του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της Θεσσαλονίκης στην ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, από τον προεδρεύοντα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, πρωθυπουργό Κ.Σημίτη (1/7/03)

«Η Ελληνική Προεδρία πέτυχε γιατί είχε μια καλή συνεργασία με όλους και διότι όλοι συνειδητοποιήσαμε στην Ευρώπη ότι πρέπει να προχωρήσουμε, γιατί αλλιώς υπάρχει ο κίνδυνος να υποχωρήσουμε» τόνισε ο απερχόμενος Προεδρεύων του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου πρωθυπουργός Κ.Σημίτης στην απολογιστική του ομιλία στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Η αυλαία της Ελληνικής Προεδρίας έπεσε στο Στρασβούργο, σ΄ένα κλίμα ιδιαίτερα εγκωμιαστικό - όπου η Ελληνική Προεδρία χαρακτηρίσθηκε ως «υπόδειγμα της αποτελεσματικότητας των μεσαίων χωρών στην άσκηση της Προεδρίας» (Maij Wegen Ευρωπαϊκό Λαϊκό κόμμα), ενώ επίσης τής αποδόθηκε ικανότητα χειρισμού με «πνεύμα ανθρωπισμού» (Lage Σοσιαλιστική Ομάδα), επισημάνθηκε πως πέτυχε «με μεγάλες ηγετικές δεξιότητες να κρατήσει το τιμόνι σε μια διαδρομή που δεν ήταν κρουαζιέρα αλλά Οδύσσεια» (Baron Crespo Σοσιαλιστική Ομάδα), ενώ ο κ.Σημίτης δέχθηκε προσωπικά την «ευγνωμοσύνη» του Προέδρου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Πάτ Κοξ για τη «συνεργασία και τη βοήθεια που προσέφερε» - με την ιδιαίτερη μνεία της συνδρομής του Τ.Γιαννίτση - αλλά και του Προέδρου της Επιτροπής Ρ.Πρόντι,  που τόνισε μεταξύ άλλων ότι το δόγμα του Σοφοκλή «αρχή άνδρα δείκνυσι» σημαίνει πως «η άσκηση της εξουσίας θέτει εν αμφιβόλω τη φύση του ανθρώπου. Ο Κώστας Σημίτης ανταποκρίθηκε στις απαιτήσεις της αρχής».
 
Στην ομιλία του ο απερχόμενος Προεδρεύων τόνισε πως στο εξάμηνο που διανύθηκε, η ΕΕ πέρασε μέσα από μια «διαδικασία μετεξέλιξης» από την οποία εξήλθε «πιο ώριμη και αποφασισμένη να αναλάβει νέες δράσεις», καθώς «τα προβλήματα που αντιμετώπισε την οδήγησαν στη συνειδητοποίηση τού τι πρέπει να γίνει άμεσα». Ο κ.Σημίτης αναφερόμενος εξάλλου στους πέντε στόχους της Προεδρίας (ολοκλήρωση της διεύρυνσης, προώθηση της στρατηγικής της Λισσαβώνας, ολοκλήρωση της Συνέλευσης, αντιμετώπιση των προβλημάτων της μετανάστευσης και της λαθρομετανάστευσης, ανάπτυξη των εξωτερικών σχέσεων της ΕΕ) τόνισε πως παρήχθησαν «πολύ ικανοποιητικά αποτελέσματα» - σημειώνοντας ενδεικτικά: το σχέδιο του Ευρωπαϊκού Συντάγματος, τη νέα στρατηγική για την απασχόληση, τη συμφωνία για την αποφυγή της φοροδιαφυγής και της φορολόγησης της ενέργειας, τη θέσπιση του Κοινοτικού διπλώματος Ευρεσιτεχνίας, το σχέδιο δράσης για τις μικρές επιχειρήσεις, τη συμφωνία για τον σιδηρόδρομο, τη νέα στρατηγική για τη βιώσιμη ανάπτυξη, την απόσυρση των μονοπύθμενων πλοίων, τη συμφωνία για την αναθεώρηση της ΚΑΠ, τις διαθεσμικές συμφωνίες, την αναβάθμιση των σχέσεων ΕΕ-Ρωσίας και τη μείωση της έντασης στις διατλαντικές σχέσεις.
 
Ως προς το Κυπριακό (η διευθέτηση του οποίου «πρέπει να αναδειχθεί σε κριτήριο ελέγχου της προόδου που επιτελεί η Τουρκία εναρμονιζόμενη στα κριτήρια της Κοπεγχάγης» επεσήμανε ο ευρωβουλευτής Ostlander, Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα), ο κ.Σημίτης εξέφρασε τη λύπη του για το γεγονός ότι «η τουρκοκυπριακή ηγεσία δεν θέλησε να ολοκληρώσει τη διαδικασία λύσης στη βάση του σχεδίου Ανάν».
 
Στη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου τέλος, ο απερχόμενος Προεδρεύων σημείωσε ότι «προέχει να δούμε τη διεργασία της Διακυβερνητικής δημιουργικά και να επιδιώξουμε τη διαμόρφωση ενός στόχου κοινά αποδεκτού σε συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα», ενώ απαντώντας σε σχετική ερώτηση εξέφρασε την άποψη ότι «και η Ιταλική Προεδρία θάναι μια πολύ καλή Προεδρία» σημειώνοντας ότι από την εμπειρία του θα υπογράμμιζε την ανάγκη «συνεχούς συνεννόησης με όλους τους εταίρους». Ως προς τη θέση της Ελλάδας εξάλλου σχετικά με την πρωτοβουλία κοινής άμυνας των «τεσσάρων», ο κ.Σημίτης σημείωσε τη θετική του προσέγγιση στην εφαρμογή της ενισχυμένης συνεργασίας επί του θέματος και τόνισε πως η Ελλάδα ενδιαφέρεται να εξετασθεί το «πώς θα προχωρήσουμε όλοι μαζί σ΄αυτή την κατεύθυνση».

Ακολουθεί η πλήρης ομιλία του Πρωθυπουργού:

«Είμαι ιδιαίτερα ευτυχής που από το βήμα αυτό σήμερα παρουσιάζω τα αποτελέσματα της Ελληνικής Προεδρίας. Τον περασμένο Ιανουάριο στη συζήτηση για τις προτεραιότητές μας, επεσήμανα ότι στην ιστορική αυτή φάση καλούμαστε όλοι να στηρίξουμε μια ισχυρή Ευρώπη η οποία σ’ ένα πολυκεντρικό παγκόσμιο σύστημα, εργάζεται για την ειρήνη, τη συνεργασία, την ανάπτυξη.

Σήμερα, πιστεύω, ότι στο εξάμηνο που μεσολάβησε, η Ευρώπη πέρασε μέσα από μια διαδικασία μετεξέλιξης. Τα γεγονότα που μεσολάβησαν της επέτρεψαν να δει τις αδυναμίες, αλλά και τα ισχυρά της σημεία, την έκαναν πολιτικά πιο ώριμη, πιο αποφασιστική στο να προχωρήσει σε νέες δράσεις αλλά και κατέστησαν σαφή την ανάγκη για αποφάσεις ως προς το μέλλον της.

Η Ελλάδα είχε την τύχη να αναλάβει την Προεδρία σ’ ένα εξαιρετικά σημαντικό εξάμηνο. Σε ένα εξάμηνο με απρόσμενα γεγονότα αλλά και σημαδιακές εξελίξεις.

Σήμερα η συζήτηση για την εξωτερική πολιτική, την άμυνα, την ασφάλεια και μια συνολική στρατηγική αντίληψη της Ευρώπης που πραγματοποιήθηκε τους μήνες αυτούς αλλά και το Σχέδιο Συνταγματικής Συνθήκης πιστοποιεί ότι έχουν ξεκινήσει διεργασίες που ελπίζω ότι θα αποδειχθούν ιδιαίτερα θετικές για την Ένωση. Αυτό το εξάμηνο η Ευρώπη διαπίστωσε τις δυνατότητες αλλά και τους περιορισμούς της και συνειδητοποίησε ότι έχει κρίσιμες αποφάσεις να πάρει το ταχύτερο.

Κυρίες και κύριοι,

Το Δεκέμβριο του 2002 η Ελληνική Προεδρία παρουσίασε τις προτεραιότητες και τους ειδικότερους στόχους της. Είχαμε θέσει πέντε κεντρικές προτεραιότητες: α) Την ολοκλήρωση της διεύρυνσης της Ε.Ε. με τις δέκα υπό ένταξη χώρες και την παράλληλη προώθηση των διαπραγματεύσεων με τους άλλους υποψήφιους, β) την επιτάχυνση της υλοποίησης της Στρατηγικής της Λισσαβόνας, γ) τη συναινετική ολοκλήρωση των εργασιών της Συνέλευσης για το Μέλλον της Ευρώπης με τη σύνταξη μιας νέας Συνταγματικής Συνθήκης, δ) την αντιμετώπιση του φαινομένου της μετανάστευσης με νέες κοινές δράσεις και τη συμπλήρωση των αποφάσεων του Τάμπερε και της Σεβίλλης, ε) την προώθηση συγκεκριμένων προτεραιοτήτων στο τομέα των εξωτερικών σχέσεων της Ε.Ε. με έμφαση στην αντιμετώπιση της κρίσης στο Ιράκ, τις σχέσεις με τα Δ. Βαλκάνια, την ειρηνευτική διαδικασία στη Μ. Ανατολή, τις σχέσεις με τις Η.Π.Α. και τις σχέσεις με τη Ρωσία.

Βρίσκομαι σήμερα στην ευτυχή θέση να σας δηλώσω ότι για όλους τους παραπάνω στόχους δουλέψαμε σκληρά και είχαμε πολύ ικανοποιητικά αποτελέσματα τα οποία θα ήθελα εν συντομία να σας εκθέσω:

Διεύρυνση Ε.Ε.
Η Τελετή Υπογραφής της Συνθήκης Προσχώρησης των δέκα υποψηφίων χωρών αποτέλεσε ένα από τα σημαντικότερα γεγονότα στην εξέλιξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Επισφράγισε την επανένωση της Ευρώπης. Ήταν μια κορυφαία στιγμή της Προεδρίας. Την εορτάσαμε στους πρόποδες της Ακρόπολης. Στο αμέσως προηγούμενο διάστημα η ελληνική προεδρία είχε εξασφαλίσει την τήρηση του χρονοδιαγράμματος κατάρτισης της Συνθήκης προσχώρησης με λεπτές διαπραγματεύσεις με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για θέματα χρηματοδότησης της διευρυμένης Ένωσης αλλά και με ορισμένες υποψήφιες χώρες που προσπάθησαν να προβάλουν νέες διεκδικήσεις. Ήδη τα νέα κράτη – μέλη έχουν ενταχθεί ομαλά στις εργασίες του Συμβουλίου Υπουργών όπου συμμετέχουν ως ενεργοί παρατηρητές έως την κύρωση των Συνθηκών από τα εθνικά κοινοβούλια.

Η ένταξη της Κύπρου που πραγματοποιήθηκε μαζί με τις άλλες εννιά χώρες αποτελεί την δικαίωση πολυετών αγώνων για την αποκατάσταση των αρχών του διεθνούς δικαίου. Βρεθήκαμε πολύ κοντά στο να έχουμε μια ενωμένη Κύπρο στην Ένωση. Δυστυχώς η απορριπτική στάση της Τουρκοκυπριακής ηγεσίας δεν το επέτρεψε. Η μη ευόδωση των προσπαθειών για επίλυση του Κυπριακού πριν την ένταξη, αντιμετωπίσθηκε με την προσάρτηση ειδικού Πρωτοκόλλου στη Συνθήκη σε σχέση με τη σημερινή κατάσταση και προβλέψεις για το τι θα συμβεί στην περίπτωση της επανένωσης. Η Ε. Επιτροπή, σε συνεννόηση και με την Κυπριακή Κυβέρνηση, ανακοίνωσε δέσμη μέτρων για την ανάπτυξη του βορείου τμήματος.
Τον Απρίλιο το Συμβούλιο υιοθέτησε αναθεωρημένα κείμενα εταιρικών σχέσεων και με τις τρεις υποψήφιες χώρες. Ως προς τη Βουλγαρία και Ρουμανία τίθεται ως στόχος η ολοκλήρωση των ενταξιακών τους διαπραγματεύσεων έως το τέλος του 2004. Κατά το εξάμηνο της προεδρίας μας κλείσαμε τις διαπραγματεύσεις σε τρία κεφάλαια με τη Ρουμανία (ελεύθερη κυκλοφορία κεφαλαίων, φορολογία, ελεύθερη κυκλοφορία αγαθών) και ένα κεφάλαιο με τη Βουλγαρία (μεταφορές).

Στην νέα εταιρική σχέση με την Τουρκία περιλαμβάνονται συγκεκριμένοι όροι για πολλά θέματα μεταξύ άλλων για πολιτική καλής γειτονίας, περιουσίες μειονοτήτων, θρησκευτική ελευθερία, το ρόλο του στρατού. Λειτούργησαν εντατικά τα όργανα σύνδεσης Ε.Ε. – Τουρκίας που ασκούν ρόλο ελέγχου (monitoring) της προόδου που επιτυγχάνεται με βάση τους όρους της εταιρικής σχέσης.

Στρατηγική της Λισσαβόνας
Η Ευρωπαϊκή οικονομία σήμερα δοκιμάζεται από χαμηλούς ρυθμούς ανάπτυξης. Η ανεργία έχει αυξηθεί παρά τη δημιουργία πολλών νέων θέσεων εργασίας, τα συστήματα κοινωνικής προστασίας αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις της γήρανσης του πληθυσμού, ενώ η περιβαλλοντική επιβάρυνση συνεχίζεται με ανησυχητικούς ρυθμούς.

Στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο της Λισσαβόνας το 2000 οι ευρωπαίοι ηγέτες υιοθέτησαν ένα φιλόδοξο δεκαετές πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων, ώστε «... να καταστεί η Ευρωπαϊκή Οικονομία η πλέον ανταγωνιστική και δυναμική οικονομία παγκόσμια, βασισμένη στη γνώση, ικανή για βιώσιμη οικονομική ανάπτυξη με περισσότερες και καλύτερες θέσεις εργασίας και ισχυρότερη κοινωνική συνοχή›. Για την προώθηση αυτής της στρατηγικής μεταρρυθμίσεων. Επιδιώξαμε να παρθούν σημαντικές αποφάσεις σε όλους τους τομείς: οικονομία, έρευνα, ενέργεια, μεταφορές, επικοινωνίες, εκπαίδευση, απασχόληση, κοινωνική συνοχή, περιβάλλον. Τα σημαντικότερα αποτελέσματα είναι, πολύ συνοπτικά, τα εξής:
- Η συμφωνία για τον καλύτερο συντονισμό των δημοσιονομικών πολιτικών και η υιοθέτηση των νέων κατευθύνσεων οικονομικής πολιτικής για την περίοδο 2003-5.
- Η νέα στρατηγική για την απασχόληση και η θεσμοθέτηση Τριμερούς Κοινωνικής Συνόδου.
- Η συμφωνία για φορολογικές ρυθμίσεις σε σχέση με τη φοροδιαφυγή προς τρίτες χώρες και για τη φορολόγηση των προϊόντων ενέργειας.
- Οι συμφωνίες για το Ευρωπαϊκό Δίπλωμα Ευρεσιτεχνίας, για το Σχέδιο Δράσης για την αύξηση των επενδύσεων στην έρευνα και η συμφωνία για την ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών στα ευρωπαϊκά συστήματα εκπαίδευσης.
- Η υιοθέτηση της Χάρτας για τις Μικρές Επιχειρήσεις, των αποφάσεων για τη βελτίωση του κανονιστικού πλαισίου και οι σημαντικές συμφωνίες για την ολοκλήρωση των Ευρωπαϊκών Χρηματαγορών.
- Οι αποφάσεις για την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας, για τις εμπορευματικές μεταφορές στους σιδηροδρόμους και για τα νέα διευρωπαϊκά δίκτυα ενέργειας και την επέκταση του δικτύου μεταφορών.
- Η υιοθέτηση της νέας στρατηγικής για τη βιώσιμη ανάπτυξη, την καθιέρωση περιβαλλοντικών στόχων σε τομείς όπως οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, οι αποφάσεις για την απόσυρση μονοπύθμενων δεξαμενόπλοιων και η συμφωνία για την περιβαλλοντική ευθύνη.

Συνέλευση για το Μέλλον της Ευρώπης
Στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο της Θεσσαλονίκης κατατέθηκε η τελική πρόταση της Συντακτικής Συνέλευσης την οποία παρουσίασε ο Πρόεδρός της κ. Giscard d’ Estaing, όπως γνωρίζετε. Μετά από εκτεταμένες συζητήσεις 18 μηνών, στις οποίες η συμμετοχή του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου υπήρξε καθοριστική, υποβλήθηκε ένα κείμενο Συνταγματικής Συνθήκης που προέκυψε με υψηλό βαθμό συναίνεσης και αποτελεί μια καλή βάση για την έναρξη της Διακυβερνητικής. Κατά την άποψή μας το σχέδιο Συνθήκης επιτυγχάνει μια καλή ισορροπία μεταξύ των θεσμικών και πολιτικών ρυθμίσεων που επιτρέπουν την παρουσία όλων των κρατών μελών στη λήψη των αποφάσεων και εξασφάλισης της αποτελεσματικότητας των οργάνων, ενίσχυσης της διεθνούς παρουσίας της και της αντιπροσωπευτικότητας των δομών της.

Με τη σύγκλιση του Άτυπου Ευρωπαϊκού Συμβουλίου των Αθηνών, τη συμμετοχή μας στο Προεδρείο της Συνέλευσης και τις συνεχείς επαφές με τα κράτη μέλη, συντελέσαμε στην εξασφάλιση ενός υψηλού βαθμού συναίνεσης. Αυτό διευκολύνει τις εργασίες της Διακυβερνητικής που ακολουθεί. Αποφασίσαμε ότι η Διακυβερνητική θα αρχίσει τον προσεχή Οκτώβριο και θα πρέπει να ολοκληρώσει τις εργασίες της πριν τις Ευρωεκλογές τον Ιούνιο 2004. Επίσης ότι η υπογραφή θα λάβει χώρα μετά την 1η Μαΐου ώστε οι υπό ένταξη χώρες να έχουν γίνει πλήρη μέλη και ως τέτοια άλλωστε θα συμμετέχουν στις εργασίες της Διακυβερνητικής. Οι εργασίες θα διεξαχθούν σε επίπεδο αρχηγών κρατών / κυβερνήσεων επικουρούμενοι από τους Υπουργούς Εξωτερικών. Η Βουλγαρία, η Ρουμανία και η Τουρκία θα έχουν καθεστώς παρατηρητή.

Μεταναστευτική πολιτική
Η αντιμετώπιση του συνεχώς αυξανόμενου φαινομένου της μετανάστευσης προϋποθέτει μια συνολική αναβάθμιση των μέσων που διαθέτει η Ένωση και του βαθμού συντονισμού των πολιτικών των κρατών μελών. Οι αποφάσεις της Θεσσαλονίκης, αποτέλεσμα συνεχούς διαπραγμάτευσης καθ’ όλο το εξάμηνο της προεδρίας μας, σηματοδοτούν ένα νέο ξεκίνημα για τη δημιουργία κοινής μεταναστευτικής πολιτικής στην Ε.Ε. Ο συντονισμός και η αλληλεγγύη στη φύλαξη των εξωτερικών συνόρων της Ένωσης, η ένταξη των θεμάτων μετανάστευσης ως βασικού στοιχείου στις σχέσεις της με τις χώρες προέλευσης, η εξασφάλιση νέων πόρων για τη χρηματοδότηση μιας ενισχυμένης μεταναστευτικής πολιτικής και η επίτευξη συμφωνίας σε δύο κρίσιμες νέες οδηγίες για την ομαλή ενσωμάτωση των νομίμων μεταναστών στις ευρωπαϊκές κοινωνίες αποτελούν ένα μόνο μέρος της σημαντικής προόδου που επετεύχθη στο τομέα αυτό. Πιο συγκεκριμένα με τα συμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της Θεσσαλονίκης:
- Προωθήσαμε το συντονισμό και τη συνεργασία για τη φύλαξη των συνόρων.
- Τονίσαμε την ανάγκη συνεργασίας για τον επαναπατρισμό παράνομων μεταναστών και ζητήσαμε από την Επιτροπή να εξετάσει τη δυνατότητα νέων τρόπων εξασφάλισης του επαναπατρισμού.
- Αποφασίσαμε να λαμβάνουμε εφ’ εξής υπόψη μας τον τρόπο που τρίτες χώρες συνεργάζονται για την αντιμετώπιση φαινομένων λαθρομετανάστευσης και διασυνοριακού εγκλήματος με τη δημιουργία ενός μηχανισμού αξιολόγησης.
- Αποφασίσαμε να προχωρήσουμε ακόμη ταχύτερα στη δημιουργία ενός κοινού πληροφοριακού συστήματος για την έκδοση θεωρήσεων σε υπηκόους τρίτων χωρών.
- Συμφωνήσαμε πραγματοποίηση κοινών προγραμμάτων στον τομέα της μετανάστευσης και του ασύλου και διατυπώθηκε η εκτίμηση ότι η χρηματοδότησή της απαιτεί ένα ποσό της τάξης των 140 εκ Ευρώ για την περίοδο 2004-2006.
- Στα συμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου συμπεριλάβαμε επίσης και θέματα που αφορούν στην καλύτερη ενσωμάτωση των νομίμων μεταναστών οι οποίοι προσφέρουν τόσο στην ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής οικονομίας όσο και στη δημιουργία μιας ανοικτής πολυπολιτισμικής κοινωνίας. Ως προεδρία είμαστε ιδιαίτερα ευτυχείς για την υιοθέτηση των Οδηγιών για την Οικογενειακή Επανένωση και για τους Επί Μακρόν Διαμένοντες μετανάστες.
 
Αναθεώρηση της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής
Θεωρώ πολύ σημαντική τη συμφωνία που επιτεύχθηκε στο δύσκολο θέμα της Αναθεώρηση της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής. Έθεσε τέρμα σε μια αβεβαιότητα πολλών μηνών, που συντηρούσε τη δικαιολογημένη ανησυχία του αγροτικού κόσμου. Η συμφωνία αυτή στέλνει τρία κεντρικά μηνύματα.

- Για τους ευρωπαίους αγρότες η μεταρρύθμιση σημαίνει πολυετές, εγγυημένο και προβλέψιμο πλαίσιο εισοδηματικής στήριξης αντίστοιχης με αυτή που απολαμβάνουν σήμερα αλλά και σημαντικά επίσης περιθώρια ως προς τις παραγωγικές και επιχειρηματικές τους επιλογές.

- Για τους ευρωπαίους πολίτες ευρύτερα σημαίνει καλύτερη ποιότητα ζωής, μια και η εισοδηματική στήριξη των αγροτών θα συναρτάται με το σεβασμό της ευρωπαϊκής νομοθεσίας για το περιβάλλον, τη δημόσια υγεία, την ασφάλεια των τροφίμων, την υγιεινή και ευζωία των ζώων.

Η μετατόπιση πολύ σημαντικού τμήματος των επιδοτήσεων της ΚΑΠ από επιδοτήσεις στα προϊόντα σε εισοδηματικές ενισχύσεις προς τους γεωργούς ισχυροποιεί σημαντικά τη θέση της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις προσεχείς διαπραγματεύσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου. Η Ένωση μετά τη συμφωνία θα μιλήσει με ενιαία φωνή και καθαρή γραμμή.

Εξωτερικές Σχέσεις

Δυτικά Βαλκάνια
Η ελληνική προεδρία έθεσε συγκεκριμένους στόχους για μια ποιοτική μεταβολή στις σχέσεις της Ε.Ε. με τις πέντε χώρες των Δυτικών Βαλκανίων. Με τα Συμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της Θεσσαλονίκης και της Συνόδου Κορυφής Ε.Ε. - Δυτικών Βαλκανίων επιβεβαιώνεται η ενταξιακή προοπτική των χωρών της περιοχής, υιοθετείται μια νέα διαδικασία τακτικού πολιτικού διαλόγου μεταξύ Ε.Ε. και Δυτικών Βαλκανίων, προωθείται η εναρμόνιση της νομοθεσίας τους προς το κοινοτικό κεκτημένο και εξασφαλίζεται μια σημαντική αύξηση των χρηματοδοτικών ενισχύσεων.

Ιράκ
Αποτέλεσε σίγουρα το πιο ακανθώδες κεφάλαιο της προεδρίας μας. Πολλοί ανέμεναν ότι είτε θα απορροφούσε το σύνολο της δράσης της προεδρίας και θα κατέληγε στην διάσπαση της κοινής εξωτερικής πολιτικής με την προεδρία απλό θεατή. Εμείς πετύχαμε να ακολουθήσουμε το πρόγραμμά μας και αναλάβαμε ταυτόχρονα καθοριστικές πρωτοβουλίες για την ενότητα της Ένωσης. Με τη σύγκλιση του εκτάκτου Ευρωπαϊκού Συμβουλίου τον παρελθόντα Φεβρουάριο, τις αποφάσεις του Συμβουλίου Γενικών Υποθέσεων και Εξωτερικών Σχέσεων, και τις ανακοινώσεις της προεδρίας αναδείξαμε τα σημεία συμφωνίας και αποτρέψαμε να επικρατήσει μια συγκρουσιακή ατμόσφαιρα. Η Ε.Ε. ανέδειξε την ιδιαίτερη σημασία του ρόλου του ΟΗΕ.

Μέση Ανατολή
Στο μεσανατολικό, η δραστηριοποίηση της Ελληνικής Προεδρίας υπήρξε έντονη και οι διαβουλεύσεις με τους βασικότερους παράγοντες επίλυσης του προβλήματος συνεχείς. Στο πλαίσιο αυτό, εντάσσονται και οι δύο επισκέψεις του Έλληνα Υπουργού Εξωτερικών (Φεβρουάριος, Μάιος) στην περιοχή. Η διπλωματική αυτή κινητικότητα – συνδυαζόμενη με την ενεργοποίηση των ΗΠΑ αλλά και την πρόοδο των μεταρρυθμίσεων εντός της Παλαιστινιακής Αρχής– οδήγησε στην δημοσιοποίηση του Οδικού Χάρτη του Κουαρτέτου στο οποίο συμμετέχει και η Ε.Ε., στην αποδοχή του από τα δύο εμπλεκόμενα μέρη και στην έναρξη επαφών για την εφαρμογή του. Τα νέα φαινόμενα βίας αποδεικνύουν ότι η τήρηση των υποχρεώσεων που προκύπτουν από τον Οδικό Χάρτη αποτελούν τη μόνη λύση.

Διατλαντικές Σχέσεις
Η Ελληνική Προεδρία κατέβαλε κάθε δυνατή προσπάθεια για μείωση των εντάσεων, που είχαν σημειωθεί στις διατλαντικές σχέσεις λόγω της υφιστάμενης διάστασης απόψεων σε διάφορα θέματα (Ιράκ, Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο, Κυότο, εμπορικές διαφορές, κλπ). Σημειώθηκε σύγκλιση απόψεων σε ορισμένους τομείς, όπως στην ασφάλεια των Μεταφορών και το δορυφορικό σύστημα Galileo. Κατά την Σύνοδο Κορυφής ΕΕ-ΗΠΑ (Ουάσιγκτων, 25.6.03) μεταξύ άλλων επιβεβαιώθηκε η σημασία των διατλαντικών σχέσεων και οι κοινές αξίες στις οποίες βασίζονται, αναδείχθηκαν οι τομείς επιτυχούς συνεργασίας ΕΕ-ΗΠΑ (Δυτικά Βαλκάνια, καταπολέμηση τρομοκρατίας, Αφγανιστάν, Μ.Ανατολή/Κουαρτέτο, κλπ), εξαγγέλθηκε κοινή πρωτοβουλία για τη μη διάδοση όπλων μαζικής καταστροφής και υπεγράφη η Συμφωνία Δικαστικής Συνεργασίας.

Ρωσία
Η Ελληνική Προεδρία, πέτυχε μια ουσιαστική αναβάθμιση των σχέσεων Ε.Ε.-Ρωσίας με τη λήψη απόφασης για σταδιακή δημιουργία τεσσάρων κοινών χώρων συνεργασίας (οικονομία, εσωτερικών υποθέσεων και δικαιοσύνης, ασφάλειας, έρευνας και τεχνολογίας) και την αναμόρφωση της μεθόδου συνεργασίας δημιουργώντας ένα Μόνιμο Συμβούλιο Συνεργασίας. Επιστέγασμα αποτέλεσε η Σύνοδος Κορυφής (30-31.5.03, Αγία Πετρούπολη) η οποία υιοθέτησε κοινή δήλωση με αναφορά σε σημαντικά για τις δύο πλευρές ζητήματα, όπως η ανάγκη κύρωσης του Πρωτοκόλλου του Κυότο, η Τσετσενία, η εμβάθυνση της συνεργασίας σε θέματα ασφάλειας, η κατάργηση των θεωρήσεων εισόδου ως μακροπρόθεσμος στόχος. Παράλληλα τηρήθηκε χωρίς καθυστερήσεις το χρονοδιάγραμμα εφαρμογής της συμφωνίας για το Καλίνινγκραντ.

Ευρύτερη Ευρώπη
Το ζήτημα των σχέσεων της διευρυμένης Ε.Ε. με τους νέους της γείτονες συζητήθηκε με πρωτοβουλία της Ελληνικής Προεδρίας από το Συμβούλιο. Στόχος μας είναι η αποφυγή δημιουργίας νέων διαχωριστικών γραμμών στην Ευρώπη. Στη Διευρυμένη Ευρωπαϊκή Διάσκεψη Κορυφής στην Αθήνα στις 17.4.2003 με τη συμμετοχή και της Ρωσίας υιοθετήθηκε διακήρυξη, με την οποία χαιρετίζεται ο διάλογος για τη νέα πολιτική γειτονίας με τους ανατολικούς και νοτίους γείτονές μας. Προτεραιότητα δίνεται στην ενίσχυση της συνεργασίας σε θέματα με άμεσες επιπτώσεις στη ζωή των πολιτών όπως η διασυνοριακή συνεργασία, η ενέργεια, οι μεταφορές κλπ.

Ευρωμεσογειακή Συνεργασία
Παρά την αρνητική συγκυρία η Ευρωμεσογειακή Συνεργασία προωθήθηκε σημαντικά με τις αποφάσεις της Διάσκεψης Υπουργών Εξωτερικών (26-27.5.03, Ηράκλειο). Αποφασίστηκε η δημιουργία Ευρωμεσογειακής Κοινοβουλευτικής Συνέλευσης και προωθήθηκε το ζήτημα του διαπολιτισμικού διαλόγου με τη σύσταση Ευρωμεσογειακού Ιδρύματος Πολιτισμού. Ιδιαίτερης σημασίας ήταν επίσης η Διάσκεψη Υπουργών Ενέργειας (20-21.5.03, Αθήνα) που έθεσε τις προτεραιότητες συνεργασίας στον ενεργειακό τομέα για το διάστημα 2003-2006. Η προοπτική μιας διευρυμένης συνεργασίας της Ε.Ε. με τους μεσογειακούς εταίρους αποτυπώνεται και στα συμπεράσματα της Θεσσαλονίκης.

Ε.Π.Α.Α.
Επί Ελληνικής Προεδρίας, η οποία είχε διάρκεια 12 μηνών λόγω της μη συμμετοχής της Δανίας στην ΕΠΑΑ, επιτεύχθηκε ο στόχος της πλήρους επιχειρησιακής ικανότητας της Ε.Ε. Κρίσιμη σημασία για την επιτυχία αυτή είχε η ουσιαστική πρόοδος στη συνεισφορά δυνάμεων από πλευράς των εταίρων, η εγκαθίδρυση των πολιτικο-στρατιωτικών οργάνων, η εφαρμογή του προγράμματος ασκήσεων της Ε.Ε. και η ανάπτυξη των διαδικασιών διαχείρισης κρίσεων. Δόθηκε επίσης λύση στο ζήτημα των σχέσεων μεταξύ Ε.Ε.-ΝΑΤΟ και της συμμετοχής τρίτων χωρών στο σύστημα διαχείρισης κρίσεων της Ε.Ε. Ιδιαίτερη σημασία είχε και η αποτελεσματική διεξαγωγή των πρώτων επιχειρήσεων διαχείρισης κρίσεων της ΕΠΑΑ και συγκεκριμένα η αστυνομική αποστολή στη Βοσνία-Ερζεγοβίνη και η στρατιωτική αποστολή στην Π.Γ.Δ.Μ.

Στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο της Θεσσαλονίκης, παρουσιάστηκε και συζητήθηκε η Έκθεση στρατηγικής για τη σταδιακή διαμόρφωση ενός ευρωπαϊκού δόγματος για την άμυνα και την ασφάλεια. Την Έκθεση αυτή είχε ζητήσει το άτυπο Συμβούλιο των Υπουργών Εξωτερικών του Μαΐου από τον κ. Σολάνα. Συμφωνήσαμε ότι ο κ. Σολάνα θα συνεχίσει την σχετική εργασία και θα την παρουσιάσει ολοκληρωμένη σε επόμενο Συμβούλιο εκτός του 2003. Αποτελεί η συζήτηση για τα θέματα ασφάλειας ένα σημαντικό βήμα, ώστε να διευκρινίσουμε τους κοινούς μας στόχους και τα μέσα με τα οποία μπορούμε να τους πραγματοποιήσουμε.

Τέλος με πρωτοβουλία της ελληνικής προεδρίας δρομολογήθηκε την δημιουργία μιας διακρατικής αρχής για την ενίσχυση των αμυντικών δυνατοτήτων και της αμυντικής έρευνας στην Ε.Ε.

Θεσμικά Θέματα
Είμαστε ιδιαίτερα ικανοποιημένοι από τη συμφωνία που πετύχαμε για την Αναθεώρηση του Καθεστώτος Κοινοτικών Υπαλλήλων. Πρόκειται για την πρώτη, ύστερα από την ίδρυση της Ευρωπαϊκής Κοινότητας, ριζική μεταρρύθμιση τόσο του μισθολογικού και συνταξιοδοτικού συστήματος, όσο και του συστήματος σταδιοδρομίας. Η μεταρρύθμιση αυτή αν και επιβεβλημένη λόγω της επερχόμενης διεύρυνσης είχε αποτελέσει αντικείμενο άκαρπων διαπραγματεύσεων για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Θα ήθελα να κλείσω με δύο θέματα άμεσου ενδιαφέροντος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου: α) τη διοργανική συμφωνία για τη βελτίωση του Κανονιστικού Περιβάλλοντος η οποία αφορά τόσο στη σύμπραξη των τριών οργάνων της Ένωσης όσο και στη μεταφορά του κοινοτικού στο εθνικό δίκαιο, και β) τον Κανονισμό για το Καθεστώς των Ευρωπαϊκών Πολιτικών Κομμάτων. Τα κρίσιμα πολιτικά θέματα που εμπόδιζαν την υιοθέτηση του κανονισμού για μεγάλο χρονικό διάστημα αφορούσαν κυρίως στη χρηματοδότηση των ευρωπαϊκών πολιτικών κομμάτων και στον αριθμό των κρατών-μελών εντός των οποίων έπρεπε να δραστηριοποιούνται τα κόμματα, ώστε να αναγνωρίζονται ως ευρωπαϊκά πολιτικά κόμματα. Με τη συμβιβαστική πρόταση της προεδρίας και την πολύ θετική συνεργασία μαζί σας τα προβλήματα αυτά λύθηκαν συναινετικά.

Η Προεδρία σε όλη τη διάρκεια της θητείας της αντιμετώπισε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ως κεντρικό μοχλό προώθησης της Ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης και υπερασπιστή των συμφερόντων της Ένωσης. Επεδίωξε τη στενή συνεργασία μαζί του. Και είχε την αμέριστη υποστήριξή του και συνεργασία στο έργο της. Σας ευχαριστώ θερμά γι’ αυτό. Εύχομαι στην επερχόμενη Ιταλική Προεδρία κάθε επιτυχία›.


 Αναζήτηση
Οδηγίες

Ημερολόγιο
Όλοι οι μήνες

Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, Θεσσαλονίκη 2003
Παιχνίδια
Ατυπο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο - Υπογραφή Συνθήκης Προσχώρησης
Ευρωπαϊκό Έτος για άτομα με αναπηρίες
 Βήμα Πολιτών
Φόρουμ
Ηλεκτρονική ψήφος